Hvad vil trende i kommunikations branchen i år?

En bæredygtig kernefortælling

Demonstrationer, FridaysForFuture-strejker og globale klima-topmøder. I 2019 kom klimaet for alvor på dagsordenen herhjemme og internationalt. Ordet “Klimatosse” blev kåret som årets ord af Dansk Sprog Nævn, og den 16-årige klimaaktivist Greta Thunberg blev udkåret som Årets Person af Time Magazine. I kølvandet på den øgede klimabevidsthed blev greenwashing et buzzword i kommunikationsbranchen. Hvor hvidvaskning handler om at vaske sorte penge hvide, handler greenwashing om at vaske sorte virksomheder grønne. Alt tyder på, at det kun bliver mere aktuelt for virksomheder at kommunikere, hvordan de bidrager til den grønne omstilling de kommende år. Det er i sig selv meget positivt – men mon ikke også, vi kommer til at se mere end én shitstorm med greenwashing som omdrejningspunkt i år.

LinkedIn – mere end bare en CV-bank

LinkedIn er tilsyneladende kommet for at blive. Tal fra Slots og Kulturstyrelsen viser, at omkring 39% af danskerne i dag er på LinkedIn. Det sociale medie har vist sig at være mere end bare en CV-bank. Platformen rummer et stort potentiale for virksomheder, fordi indholdet i markant højere grad end på andre sociale platforme har faglig karakter, som efterlader et professionelt spillerum. Alt tyder på, at virksomheder i stigende grad vil bruge LinkedIn strategisk til bl.a. employee-branding og toplederkommunikation. Vi er overbevidste om, at det kan betale sig at satse mere på LinkedIn op igennem 20’erne – især fordi LinkedIn endelig har styrket sine kampagneadministrator-værktøjer, så det efterhånden kan måle sig med de kampagneværktøjer, vi kender fra facebook. Bedre sent end aldrig.

Kunstig intelligens og chatbots

Flere og flere virksomheder lancerer chatbots og udtænker løsninger med Artificial Intelligence (kunstig intelligens). “I 2020 vil chatbots være involveret i 85% af alle dialoger mellem kunder og virksomheder”, skriver Kforum. Vi forudser, at den omvæltning kommer til at kræve tilvænning fra forbrugerens side, og at flere negative historier på den konto muligvis vil ramme avisernes forsider i 2020. Men det er da smart! Vi glæder os til at følge udviklingen.

Debatten om kvindekvoter

Det har længe været et debatteret emne at få flere kvinder i danske bestyrelser. Men der er stadigvæk langt igen. Over halvdelen af Danmarks bestyrelser består udelukkende af mænd, ligesom der også er langt mellem kvindelige topchefer herhjemme og internationalt. Der er delte meninger om indførelse af kvoter. Er det en effektiv løsning, eller vil det betyde, at vi vælger på baggrund af køn og ikke på baggrund af kvalifikationer? I 2020 forventer vi, at kritikken tager til. Medierne vil lægge yderligere pres på danske virksomheder, som i højere grad end tidligere vil blive nødt til at forholde sig til kritikken og tage skeen i den anden hånd, hvis ikke kønskvoteringer i erhvervslivet skal blive en realitet.

Video, video, video

De færreste vil nok modsige sig, at fremtiden ser ud til at blive mere digital. Trafikken på nettet bliver i højere og højere grad videobaseret. Vi deler, kommenterer og liker oftere, når der er tale om levende billeder. Der ligger stadigvæk et stort uudnyttet potentiale for virksomheder i at tænke video ind hele vejen rundt om deres strategiske kommunikation – både BtB, BtC, i rekrutteringsøjemed og i den interne kommunikation. Læs vores artikel om, hvordan du kommer godt i gang med corporate video her 

Sponsoreret indhold og influencer marketing

Det seneste år har vi set en opblomstring i influencer marketing, hvor indflydelsesrige personer reklamerer for brands og produkter. Men vi har også set flere komme galt afsted ved bl.a. at promovere skadelige og uetiske samarbejder, ligesom anklager om falske følgere har ramt en række influencers. Vi tror på, at influencer-marketing fortsat vil være en ting, vi taler om i 2020, men vi ser stadigvæk alt for mange eksempler på, at influencers bliver valgt som en løsning på en given marketing udfordring uden det rette strategiske grundlag – og så bliver resultaterne også tit derefter. I takt med at forbrugerne bliver mere kritiske overfor onlinemarketing og influencers, tror vi, at flere virksomheder i 2020 vil sande, at influencer-marketing ikke altid er den bedste eller letteste vej til at opbygge brand equity.

Work-life balance 

Glade og sunde medarbejdere er et vigtigt aktiv for virksomheder. Det har 2019 i den grad været et vidnesbyrd på. Nye undersøgelser viser, at nyuddannede prioriterer work/life-balance højt, når de skal finde deres fremtidige arbejdsplads. Anderledes måder at strukturere arbejdslivet vinder frem; eksempelvis forsøg med 4-dages arbejdsuger. I takt med den øgede fokus på medarbejdertrivsel, tror vi, at intern kommunikation får stigende betydning. Vi kommer samtidig til at se flere virksomheder flette medarbejdertrivsel ind i deres kernefortælling og bruge work-lift-balance aktivt i deres employee-branding.

Personlighed i embedsmanden

Vi har allerede set adskillige ministre optræde i populære formater som Mads & Monopolet og Vild med dans. Senest så vi selveste prins Joacim optræde som vært i en programserie til Danmarks Radio. På samme kanal har nogle af landets mest prominente erhvervsmænd stemplet ind til endnu en sæson af seersuccessen Løvens hule. Op igennem 10’erne har vi altså set Christiansborg, Kongehuset og erhvervsbranchen i langt mere kulørte settings end tidligere. Det bliver interessant at se, om den tendens fortsætter. Måske er tiden moden til et modtræk, hvor vi igen begynder at se mindre til personen og mere til professionen. Det kan gå begge veje.