Hoppa till huvudinnehåll
Please enable JS

7 trin til god krisekommunikation

Sådan håndterer du krisekommunikation bedst

7 trin til god krisekommunikation

14 november /PressConnect / Nyheder

Vi lever i en tid, hvor journalistikken bliver stadig mere hård og kontant. Mange topchefer har allerede oplevet, hvordan det er at blive fanget på det forkerte ben i pressen. Og uanset, om man som virksomhed føler, det er retfærdigt eller uretfærdigt, så kan man ikke lade en krise i medierne klare sig selv. Uden handling bliver det som oftest blot værre og værre, og krisen breder sig ofte fra medie til medie og videre ud på de sociale medier. Og det bliver blot sværere og sværere at håndtere, des mere krisen udvikler sig.

Den digitale udvikling gør det samtidig muligt for medierne at publicere nyheder 24 timer i døgnet. Mediepresset kan derfor hurtig blive et pres, som kører døgnet rundt, og som stjæler topledelsen fokus 100 pct., mens den står på. Samtidig benytter journalisterne sig i stigende grad af muligheden til at dosere deres viden lidt efter lidt, så krisen hele tiden får nye facetter og holdes i live over lang tid. Derfor har krisesager i dag typisk en længere levetid i medierne, end de havde for 10 år siden. Samtidig er det ikke længere kun de traditionelle nyhedsmedier, der afgør, hvad der kan udvikle sig til en shitstorm. LinkedIn, Twitter, Instagram og Facebook er med til at sætte virksomheder gevaldigt under pres, fordi grænserne mellem forretning og offentlighed til stadighed smelter mere sammen. Derfor er det ofte et spørgsmål om, at håndtere kriserne rigtigt, når de opstår.

Ved at følge disse 7 trin vil din virksomhed være bedre rustet til at tackle en krise i medierne:

1. Proaktiv indsats

Gør det til jeres mærkesag at risikovurdere og identificere mulige omdømmetrusler for jeres virksomhed. Når det gælder krisekommunikation, er det bedre at se spøgelser end at være godtroende. 

2. Tænk som en journalist

Når du har identificeret potentielle faldgrupper, skal du forberede dig på håndteringen af dem. Helt grundlæggende bør I være afklarede med jeres hovedbudskaber ved en potentiel krise. Hvad svarer I, hvis journalisten spørger om A, B og C. Vær skarpe i jeres analyse og spørg ind hele vejen rundt om sagens kerne. Tænk over, hvad journalisten kan vide på forhånd? Forbered jer på, at nogen i virksomheden kan have talt over sig eller der er lækket informationer, og det kan ændre situationen.

Lav et Q&A-dokument, der dækker alle tænkelige spørgsmål. Det tvinger jer til at tage et standpunkt eller ændre praksis, hvis der er noget, som I på nuværende tidspunkt slet ikke kan forsvare.

OBS! Nogle gange rammer en krise længe efter, I selv er blevet opmærksomme på det. I de tilfælde kan det have afgørende betydning, at der ligger et gennemarbejdet Q&A-dokument i skuffen.

3. Gå strategisk til værks

Hvis I vurderer, at et emne er i højrisiko for at udvikle sig til en større sag, skal I gå skridtet videre og formulere en decideret PR-strategi, der indeholder en håndgribelig handlingsplan for, hvad I skal gøre og i hvilken rækkefølge. PR-Strategien bør indeholde:

  • Q&A

  • En (eller flere) forberedte pressemeddelelser

  • En SoMe-strategi

  • Overblik over relevante journalister og informationer om deres baggrund, stil og særlige karakteristika, så I er bedst muligt klædt på overfor pressen.

  • Begynd at medieovervåg, så I har overblik, hvem der skriver hvad og i hvilken tone. Så er I bedre klar til at reagere på negativ presse. 

4. Lad alle kende deres rolle

Forbered medarbejdere bedst muligt. Tydeliggør, hvem der udtaler sig til pressen og henstil til, at alle i virksomheden henviser til samme person, hvis de kontaktes personligt af pressen. På den måde kan I bedre styre processen og bevare kontrol over situationen.
 

5. Få en objektiv vurdering

For de fleste virksomheder er krisesager forbundet med en oplevelse af at blive uretfærdigt behandlet, fordi pressen forsimpler sagen uden alle de nuancer, I selv kender til som direkte involverede.

Det er ofte den bedste løsning at alliere sig med en ekstern rådgiver uden for din egen organisation. En ekstern rådgiver har ikke følelser i klemme og kan give jer en objektiv vurdering af, hvad der er vigtigt at få belyst og hvorfor.  

6. Øv dig

Som CEO eller bestyrelsesformand forventes du at stå i forreste række i en krisesituation.

Man ser ofte talspersoner blive fanget på det forkerte ben på live-tv. Ofte handler det om, at man bliver overrasket over, hvor svært det egentlig er at holde hovedet koldt og holde sig til strategien, når først spotlightet blænder, øresneglen skratter og intervieweren går hårdt til dig. Derfor kan det ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at du forbereder dig grundigt, inden du møder pressen ansigt til ansigt.

PressConnect’s workshop i medietræning er tilrettelagt specifikt til personer, der bliver sat i situationer, som kræver, at de kan kommunikere sikkert, på vegne af deres virksomhed på live TV. Workshoppen tager udgangspunkt i praktiske øvelser – foran kamera – som vi supplerer med grundig feedback – også på dit kropssprog og din stemmeføring, som er ligeså vigtigt at være bevidst om.

 

»Vi skaber de helt rigtige, autentiske rammer, så du er bedre klædt på til dit næste møde med pressen. Kontakt os for et uforpligtende tilbud på en workshop i medietræning allerede i dag.«

 

7. Debrief på jeres krise

Det kan siges meget kort: Hold hvad I lover. Virksomhedens og din egen troværdighed står for alvor på spil, hvis pressen får nys om, at man fortsætter efter uændret praksis ovenpå en krise. Der er i det hele taget meget at tage ved lære af i kølvandet på en krise; både på jeres håndtering, budskaber og timing – men også på din personlige performance: Hvad fungerede godt? Hvad fungerede ikke? Og hvad skal I gøre anderledes næste gang? Så selvom du gerne vil videre og lægge krisen bag dig med det samme, så gør dig selv og virksomheden den tjeneste at evaluere på processen. Så går I stærkere derfra.

Vi håber, du er blevet lidt klogere på, hvad det kræver at tackle en krisesituation.
Husk dog, at det ofte er mest hensigtsmæssigt at alliere sig med en ekstern rådgiver uden for din egen organisation, som kan se sagen med objektive øjne og som er vant til at håndtere kritisk presse. Uanset hvor I er i processen, er I altid velkomne til at kontakte os. PressConnect står til rådighed 24/7.